کسب‌ و کارهای مجازی

کسب‌ و کارهای مجازی در تقلا برای حیات

فیلتر بودن اینستاگرام و واتساپ باعث شده اغلب کسب‌و‌کارهای مجازی با ورشکستگی مواجه شوند یا به سختی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. اما به گفته عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، پیام‌رسان‌هایی که مورد حمایت دولت قرار گرفته‌اند، از استقبال خوب کاربران بهره‌مند شدند. او تأکید کرده آنها کارایی و قدرت پیام‌رسان‌های بومی را بالاتر برده‌اند تا اگر در زمانی مدل‌های بین‌المللی در دسترس کاربران قرار گرفت، مردم بخواهند به سراغ مدل‌های داخلی بیایند و از آن استفاده کنند.

بیش از دو ماه از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خارجی می‌گذرد و کسب و کارهای بسیاری با این تصمیم دولت به ورطه نابودی کشیده شده‌اند. متاسفانه فیلتر بودن اینستاگرام و واتساپ باعث شده اغلب کسب و کارهای مجازی با ورشکستگی مواجه شوند یا به سختی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. به تازگی سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در حمایت از فیلترینگ گفت اختلال در این دو پلتفرم مذکور به معنای تعطیل شدن اقتصاد دیجیتال کشور نیست.

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت به ارایه آخرین آمار از پیام‌رسان‌های بومی و تعداد کاربران آنها پرداخته است. او تأکید کرد استقبال از پیام‌رسان‌های بومی بالا رفته و آنها نیز در وزارت ارتباطات از پلتفرم‌های بومی، به‌خصوص از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی، حمایت می‌کنند. به گفته زارع‌پور در حال حاضر پلتفرم روبیکا به آمار به ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دست پیدا کرده است: «ایتا ۱۵ میلیون کاربر ماهانه، بله و سروش پلاس نیز ۹.۵ میلیون کاربر ماهانه دارند.» زارع‌پور پیش‌تر نیز به استقبال پیام‌رسان‌های بومی تأکید کرده بود.

او گفته بود تنها در یک روز ۱۷ میلیون کاربر در یک پلتفرم داخلی مشغول به فعالیت بودند. او در مجلس با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی گفته بود: «در ابتدای دوره مسوولیت، کارگروه ویژه‌ای را با هدف توسعه پیام‌رسان‌های داخلی راه‌اندازی کردیم تا با تنوع و مزیت‌های متفاوت، مردم احساس تفاوت با پلتفرم‌های خارجی را نداشته باشند. در دو ماه گذشته، با توجه به شرایط حاکم، جلسات به‌صورت روزانه برگزار شد و هر روز میزان توسعه پلتفرم‌های داخلی رصد شد. هدف ما این است که اگر قرار شد نسخه‌های خارجی فعال شود، پلتفرم داخلی به‌گونه‌ای تقویت شود که مردم به استفاده از پلتفرم داخلی تمایل داشته باشند.»

وزیر ارتباطات: رکورد ترافیک اینترنت داخلی کشور شکسته شد

زارع‌پور این رکوردشکنی را به معنای آمادگی زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها برای میزبانی از میلیون‌ها کاربر دانست. زارع‌پور همچنین اعلام کرد در جریان بازی ایران و امریکا، رکورد 6 ترابیت بر ثانیه در ترافیک اینترنت داخلی کشور به ثبت رسیده است. او به رکوردشکنی در ترافیک اینترنت کشور هم‌زمان با پخش زنده بازی ایران و امریکا اشاره کرد: «شب گذشته ترافیک تولید و مصرف شده در داخل کشور به‌اندازه 6 ترابیت بر ثانیه بوده است که برای اولین‌بار شاهد چنین ترافیکی در شبکه کشور هستیم.» به گفته وی بخش قابل‌توجهی از این ترافیک به پلتفرم تلوبیون اختصاص داشته است: «تلوبیون شب گذشته 2.5 ترابیت بر ثانیه ترافیک مصرفی داشته که یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. هیچ پلتفرمی در داخل کشور تاکنون چنین ترافیکی نداشته است.»

زارع‌پور با بیان اینکه وظیفه اصلاح مهندسی ترافیک شبکه کشور بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است، گفت: «تا پیش از این، بیش از 95 درصد ترافیک کشور در تهران بود. به‌طور مثال اگر کاربری در سیستان و بلوچستان قصد مشاهده فیلم یا استفاده از سرویسی را داشت، ترافیک او به تهران می‌آمد و باز می‌گشت. ما از پارسال شروع به کار کردیم تا در 8 نقطه، دیتا و سرویس‌های پرمخاطب را به شکل محلی در اختیار مردم قرار دهیم. شب گذشته و هم‌زمان با بازی ایران و امریکا در مسابقات جام جهانی، 4 مرکز استان مشهد، اهواز، تبریز و شیراز برای اولین‌بار زیر بار رفتند و بیش از 15 درصد از ترافیک مورد‌نیاز مردم برای تلوبیون و سرویس‌های پرمخاطب دیگر از همان نواحی تقدیمشان شد.» او این مهم را نتیجه تلاش‌های چند ماه گذشته همکاران خود در وزارت ارتباطات دانسته است که زیرساخت‌ها را آماده کرده‌اند: «مردم تجربه کاربری خوبی با این توزیع ترافیکی داشتند. این رکورد نشان می‌دهد هم زیرساخت‌های ارتباطی کشور آماده است و هم پلتفرم‌هایمان آماده پذیرایی از میلیون‌ها کاربر با ترافیک بالا هستند.»

    حال کسب‌ و کارهای اینترنتی رو به بهبود است

همچنین مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند، از افزایش درآمد و ترافیک پست در آبان ماه سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، محمود لیایی-معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به مهاجرت کسب و کارها از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های بومی، اظهار کرد: بر اساس قراردادهایی که پست با پلتفرم‌های داخلی برای جابه‌جایی مرسولات آنان دارد، به‌طور متوسط بیش از ۳۰ درصد افزایش ترافیک داشته‌اند.

وی با اشاره به کاهش درآمد و ترافیک پست در مهر ماه گذشته بعد از محدودیت‌های اعمال شده برای برخی پلتفرم‌های خارجی، از افزایش درآمد و ترافیک این شرکت در آبان ماه نسبت به مهرماه خبر داد و افزود: درآمد شرکت ملی پست و ترافیک مرسولات در آبان ماه نسبت به مهر ماه سال جاری به ترتیب ۲۷ و ۱۶ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت ملی پست، با اشاره به اینکه بخش زیادی از لجستیک و جابه‌جایی کالاهای فروخته شده توسط کسب و کارهای اینترنتی از طریق پست انجام می‌شود، وضعیت ترافیک و درآمد پست را شاخص مناسبی برای نشان دادن وضعیت کسب و کارهای اینترنتی دانست و گفت: افزایش ترافیک مرسولات و همچنین درآمد شرکت پست در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که حال کسب و کارهای اینترنتی رو به بهبود است.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیایی با اشاره به جابه‌جایی ۲۵۶ میلیون مرسوله توسط پست در سال گذشته، تصریح کرد: در سال جاری پیش بینی کرده‌ایم که بتوانیم ۳۰۰ میلیون مرسوله را جابه‌جا کنیم. گفتنی است آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی ۱۰ مهر ماه توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. این آیین نامه که ۱۴ ماده دارد ۳۰ نوع حمایت دولتی از کسب و کارها و پلتفرم‌های داخلی را شامل می‌شود که می‌توان به ارایه خدمات پستی اشاره کرد. در این آیین نامه تأکید شده تخفیفی در حوزه خدمات پستی ارایه شود که کاربران کسب و کارهای دیجیتال می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها
آژانس کسب و کار (19) اخبار کسب و کار (8) اخبار کسب و کار ایران (6) استراتژی بازاریابی (11) استراتژی کسب و کار (10) اشتغال آفرینی (16) اشتغال زایی (22) اشتغال پایدار (7) اقتصاد ایران (14) اقتصاد دانش بنیان (9) اقتصاد دیجیتال (7) ایجاد اشتغال (24) ایده کسب و کار (5) بازاریابی دیجیتال (7) بازاریابی و فروش (5) بازاریابی کسب و کار (16) باشگاه مشتریان (7) برنامه کسب و کار (13) برندسازی کسب و کار (7) بهبود فضای کسب و کار (11) توسعه کارآفرینی (8) توسعه کسب و کار (20) حمایت از کسب و کار (8) حمایت از کسب و کارها (5) دولت سیزدهم (13) راه اندازی وب سایت کسب و کار (5) راه اندازی کسب و کار (27) راه اندازی کسب و کار خانگی (5) رشد تولید (6) رشد و توسعه کسب و کار (20) رشد کسب و کار (35) رونق تولید (7) شرکت های دانش بنیان (8) شورای عالی کار (7) طرح کسب و کار (6) مجوزهای کسب و کار (5) مدیریت ارتباط با مشتری (17) مدیریت کسب و کار (46) مشاور کسب و کار (12) نرخ بیکاری (6) وزارت کار (21) کسب و کار آنلاین (9) کسب و کار الکترونیک (6) کسب و کار ایران (25) کسب و کار اینترنتی (8)